به گزارش مشرق، آیت الله مصباح یزدی در برنامه «زمزمه معرفت» رادیو معارف در رابطه با موضوع «دنیا طلبی یکی از دلائل سقوط انسان» گفت: اگر چه در فرهنگ اسلامی دنیا به عنوان یک عامل شری که باعث فریب انسانها میشود مطرح است اما به هر حال مرحلهای از وجود انسان است و از مخلوقات الهی است که خداوند فرموده است همه مخلوقات خود را بر وجه حسن آفریده است.
وی با بیان اینکه دنیا خلقت خداوند است و تمامی مخلوقات را خداوند همانگونه که در آیه 7 سوره سجده فرموده «الَّذی أَحْسَنَ کُلَّ شَیْءٍ خَلَقَهُ وَ بَدَأَ خَلْقَ الْإِنْسانِ مِنْ طینٍ» بر وجه احسن آفریده است گفت: واژه «حسن»،«خیر» و امثال این واژهها دارای یک مفهوم هستی شناسی است و یک معنای ارزشی و اخلاقی است و این دو با یکدیگر تفاوت دارند و ملازمتی در بین آنها وجود ندارد.
حضرت آیتالله مصباح یزدی در بیان زیبایی هستیشناسانه آفرینش دنیا گفت: حکمت وجود انسان این است که شرایطی برای او در این عالم به وجود بیاید که سر دو راهیها واقع شود تا بین خوبی و بدی انتخاب کند و فلسفه وجود انسان در دنیا همین است و در فرهنگ دینی چنین موضوعی را «امتحان» نامیدند.
وی با بیان اینکه امتحان خداوند یعنی شرایطی ایجاد کند که انسان در دو راهی خیر و شر قرار بگیرد گفت: خطاب خداوند به هر نسلی این است که «ثُمَّ جَعَلْنَاکُمْ خَلَائِفَ فِی الْأَرْضِ مِنْ بَعْدِهِمْ لِنَنْظُرَ کَیْفَ تَعْمَلُونَ؛ سپس به دنبال آنان شما را جانشینان آنها در زمین قرار دادیم تا بنگریم که چگونه عمل می کنید» اما گوش شنوایی که این هشدار خداوند متعال را پذیرا باشد کم است.
حضرت آیتالله مصباح در بیان حسن و قبح اخلاقی و ارزشی گفت: این نوع حسن و قبح مربوط به افعال اختیاری انسان میشود که به دنبال خود نتایجی دارد و کار حسن خود را به دنبال آن نتیجه کسب میکند. احسان به فقرا، والدین و ... این نوع کارها، خوب است چرا که نتایج مثبتی به دنبال خود دارد و از جهت اخلاقی حسن دارد چرا که به دنبالش میتوان از علتش حسن بودن آن پرسید.
وی با بیان اینکه عملی که خدای متعال انجام داه است همچون خلقت عالمی که اکنون در آن زندگی میکنیم لازمه انسانیت است گفت: اگر خداوند عالم دنیا را نیافریده بود و از ابتدا جایگاه انتهایی انسان مشخص بود چنین موجودی دیگر انسان نبود چرا که انسانیت انسان به آزمایشاتی که در نظام عالم برایش صورت میگیرد و هدف غایی انسان که همان خلافت الهی است بدون آزمایش تحقق پیدا نمیکند و ثواب و عقابی برای اعمال او در نظر گرفته نخواهد شد زیرا ثواب و عقاب برای اعمال اختیاری است.
حضرت آیتالله مصباح یزدی با بیان اینکه امتحان الهی لازمه دریافت ثواب وعقاب است گفت: چرا که دریافت جزای الهی یک مسئله قراردای نیست بلکه انسان باید به جایگاهی برسد تا رحمتی که در سایه اطاعت الهی شامل حالش میشود درک کند.
وی با بیان اینکه کل زندگی بشری در حال سپری کردن امتحان الهی است گفت:اینکه برخی مواقع گفته میشود فلان حادثه از امتحانهای الهی است برای تمایز نیست بلکه برای اشاره به عظمت آن امتحان است و الا همه عالم برای امتحان انسان خلق شده است و انسان در هر لحظه مشغول سپری کردن امتحان الهی است.